Good but hard times...

Skrivet den 2009-08-27 @ 22:03:15

Lumpen...
Lumpen är något som man bara gör en gång.
Det är något som alla borde göra.
Ett helvete!
Men ändå himlen.

Ordning reda drill och disciplin!

Smärta är en högre form av njutning

En kall dag i februari förra året... Nej den va inte kall bara rå.
Antagligen för att man inte visste vad som komma skall.
Den dagen glömmar jag aldrig, en dag full av väntande och hämtande, Det var även den dagen våra befäl visade vem som bestämde.
Befälen som man hatar och älskar på samma gång.

Jag saknar det men ändå inte.
Jag får en konstig klump i magen när jag tänker tillbaka på vad grabbarna i Foxtrot Quebec/VI åstakom under de tio Månaderna som våran värnplikt bestod av.
De här grabbarna visade sen att de blivit män på vägen
det är nästan som om man är på väg att gråta men ändå inte...
Så mycket blandade känslor.

jag har fått frågan "om du skulle få välja, skulle du göra om det?"
mitt svar på den frågan är. Ja utan att tveka!

Att titta på bilder från år 2008 är som att vrida om en kniv i hjärtat på sig själv.
Smärtsamt! men jag måste titta...

Ta mig tillbaka till den fjärde februari år 2008 och ge mig en chans att göra om det en gång till... Fast bättre

Fan vad jag saknar det!

Att försöka förklara värnplikten för någon som inte gjort den är omöjligt.
De förstår inte varför jag skulle kunna åka till ett annat land och riskera livet för någon annan.
Inte heller varför man springer mot de som skjuter mot en.
De förstår inte vikten av att vara en del av en grupp där alla strävar mot samma mål.
Inte heller varför man kör slut på sig själv varje dag och finner det skönt.

En pluton i ett kompani som utför stora saker i skymundan.
En pluton som aldrig är starkare än dess svagaste länk.
Ingen är klar förrän alla är klara.
Det finns inget som heter kollektiv bestraffning.
Alla är en och ingen är ensam.

Bara en gång till...

att skriva detta är som att riva sönder allt inom sig och sakta men säkert pussla ihop det igen.

Också var det den jävla radion!
Apörat
Ak5
Uniformen
Stridsutrustningen
Kängorna
Gör om gör rätt
Visitation
Soldathemmet
Brak
Tvättbyte
Skåpsordning
Bogrens
Ångest på söndagar
Bergkvarabuss
Skövde
TrängR
Gemenskap
Laganda
Fält
Ståvärn
Kamouflage
Tidspress

Magnusson
Bihl
Lindman
Wallman


Ni som inte gjort lumpen förstår inte och kommer aldrig att göra det heller.

Sergeant Nilsson, Out


Kommentarer

Postat av: Mom

Hmm, något som präglar livet ut och som ingen förstår som inte varit med om det.

Postat av: 5690 karlsson

bra skrivit Nilsson! saknar oxå tiden grymt mycket!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback